"Leimahduspiste" on Malcolm Gladwellin teos, joka on julkaistu vuonna 2010. Gladwell on kanadalainen journalisti ja tietokirjailija. Kirja käsittelee leimahduspisteeksi kutsuttua ilmiötä, kriittistä kaatumispistettä, joka saa aikaan suuria ja radikaaleja muutoksia. Gladwell hakee nyt jo klassikoksi muodostuneessa teoksessaan syitä ja selityksiä erilaisille epidemioille: sairauksille, rikollisuudelle, trendeille, käyttäytymismalleille – miksi jotkin ilmiöt leviävät maailmanlaajuisesti ja jotkin eivät? Kysymykset mietityttävät niin tavallisia kansalaisia kuin lähes kaikkien alojen ammattilaisia.
"Leimahduspiste" esittää, että yksinkertaisin tapa ymmärtää arjen mystisiä ilmiöitä, kuten teinien tupakoinnin lisääntymistä, muoti-ilmiön leviämistä tai henkilön nousemista julkisuuteen, on ajatella niitä epidemioina. Ajatukset, mieltymykset, tuotteet ja viestit leviävät kuin virukset. Kyse on siis tarttuvasta käytöksestä, joka tietyn leimahduspisteen eli kriittisen pisteen saavutettuaan leviää hallitsemattomasti. Leviämisen seuraukset ovat kuitenkin usein kaukana syystä. Tämä "nopean muutoksen ajatus" on Gladwellin mukaan ilmiössä keskeisintä.
Epidemiat ovat monitahoisia, usean tekijän yhdistelmiä. Niistä tärkeimmät ovat ihmiset, joiden välityksellä tarttuvat tekijät liikkuvat sekä materiaali ja ympäristö, jotka mahdollistavat tarttumisen. Epidemiat ovat siis pieniä ja hyvin nopeita muutoksia, jotka leviävät tarttumalla ihmisestä ympäristöön ja toisiin ihmisiin. Gladwell havainnollistaa teoriaansa esimerkein ja kertoo muun muassa, miten mitättömästä kenkämerkistä tuli maailmanlaajuinen hittituote, ja miten luotiin tehokas rintasyövän vastainen kampanja.
"Leimahduspiste" on kohonnut huikeaksi maailmanmenestykseksi ja se on saanut erinomaisen vastaanoton lukijoiden keskuudessa. Sitä on kehuttu inspiroivaksi, ajatuksia herättäväksi teokseksi, joka on populaaritiedettä parhaimmillaan. Teos tarjoaa tiiviin paketin faktatietoa mielenkiintoisesti kerrottuna. Se antaa lukijalle sivukaupalla pohtimisen aiheita ja haastaa lukijan kyseenalaistamaan totuttuja ajattelutapoja sekä herättelee uusia tapoja katsoa maailmaa. Kirjassa on paljon hyödyllistä tietoa, jota voi soveltaa liike-elämään, muun muassa markkinointiin ja vaikuttamiseen.
Vaikka Gladwell näkee paljon vaivaa saadakseen lukijansa vakuuttuneiksi, suomalaiseen lukijaan kirjan monet todistelut eivät kuitenkaan täysin vetoa. Suurelta osin viime vuosituhannelle sijoittuvat kuvaukset ja esimerkit keskittyvät Yhdysvaltoihin, eikä suomalainen lukija löydä välttämättä tarttumapintaa kokemuksilleen. On kuitenkin myönnettävä, että Gladwell perustelee asiaansa vakuuttavasti. Hän hyödyntää tapausten purkamisessa monitieteellisiä menetelmiä ja valottaa ajatuksiaan monesta suunnasta, mikä tekee kirjasta erittäin mielenkiintoisen ja koukuttavan.
Äänikirja on kätevä ja mukava tapa nauttia kirjallisuudesta sekä löytää uutta mielenkiintoista luettavaa. Useat äänikirjapalvelut ovat ottaneet valikoimiinsa "Leimahduspiste" -teoksen lisäksi myös Gladwellin muuta tuotantoa. Jos et ole vielä tutustunut äänikirjojen maailmaan, voit hyödyntää ilmaisen kokeilujakson uusille jäsenille useimmissa äänikirjapalveluissa. Käytä tilaisuus hyväksesi ja kuuntele "Leimahduspiste" ja muita teoksia rajattomasti maksuttoman tutustumisjakson ajan – se ei sido sinua mihinkään.